Ruotsalainen pianisti Jonas Olsson sukeltaa syvälle variaatiomuodon maailmaan Bachin, Beethovenin, Webernin ja Poppen teosten parissa. Tervetuloa kokemaan tämä harvinaisen laaja-alainen ohjelma Hietsun Paviljongin kauniissa ympäristössä. Kahvi/tee ja kakku sisältyvät pääsylipun hintaan!
Den svenske pianisten Jonas Olsson gör en djupdykning i variationsformens värld och tar sig an verk av Bach, Beethoven, Webern och Poppe. Välkommen att uppleva detta ovanligt mångsidiga program i Sandudds paviljong. Kaffe/te och kaka ingår i biljettpriset!
Ohjelma / Program:
Johann Sebastian Bach: Goldbergvariationerna, BWV 988
- Väliaika -Paus -
Anton Webern: Variationen für Klavier op. 27
Enno Poppe: Thema mit 840 variationen
Ludwig van Beethoven: Diabellivariationerna op. 120
Liput ovelta / Biljettförsäljning vid dörren: 25 / 20 / 15 €
Kahvi/tee ja kakku sisältyvät pääsylipun hintaan! Kaffe/te och kaka ingår i biljettpriset!
Järjestää: Musiikkikollektiivi Agora.
Musiikikollektiivi Agora on perustettu tutkimaan klassisen musiikin repertoaarin tuntemattomia osa-alueita, ja tuomaan niitä esille tunnetun taiteen rinnalla. Kollektiivin yhtenä tavoitteena on konsertein ja levytyksin nostaa esille historian unohtamia säveltäjiä ja teoksia. Yhdistyksellä on kattava pohjoismainen verkosto, ja toisena tärkeänä tavoitteena onkin vahvistaa yhteistyötä näiden maiden muusikoiden välillä.
Agora musikkollektiv grundades för att framföra mindre kända delar av den klassiska repertoaren och presentera dem vid sidan av standardrepertoaren. Genom konserter och inspelningar vill kollektivet lyfta fram kompositörer och verk som hamnat i skymundan i historieskrivningen. Föreningen har ett omfattande nordiskt nätverk, och ytterligare ett viktigt syfte med kollektivet är att stärka samarbetet mellan musiker från dessa länder.
Jonas Olsson opiskeli Hans Pålssonin johdolla Göteborgin musiikkiakatemiassa, jossa hän debytoi vuonna 2007 soittamalla Ravelin pianokonserton vasemmalle kädelle Göteborgin sinfoniaorkesterin kanssa. Vuosina 2007–2008 hän oli stipendiaattina Frankfurtin kansainvälisessä Ensemble Modern -akatemiassa. Vuosina 2011–2013 hän opiskeli nykyaikaista pianomusiikkia Kölnin musiikkiakatemiassa Pierre-Laurent Aimardin johdolla.
Jonas Olsson esiintyy solistina ja kamarimuusikkona kaikkialla Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Hän on esiintynyt useaan otteeseen Luzernin festivaaleilla, solistina Boulezin Répons- ja Sur Incises -teoksissa säveltäjän itsensä johdolla sekä Messiaenin Des canyons aux étoiles -teoksessa. Muihin merkittäviin esiintymisiin kuuluvat muun muassa ylistetty konserttisarja, jossa kuultiin Boulezin kaikki pianosonaatit Kööpenhaminan KLANG-festivaalilla vuonna 2015, ja Rebecca Saundersin pianoteoksia esittelevä muotokuvakonsertti Aldeburgh Festivalilla vuonna 2016.
Jonasin ohjelmistoon kuuluvat Boulezin, Stockhausenin, Messiaenin, Berion, Nonon, Ligetin, Carterin, Lachenmannin, Ferneyhoughin ja Sciarrinon kaltaisten säveltäjien tärkeimmät sooloteokset. Yhtä tärkeää on hänen sitoutumisensa nuoremman sukupolven säveltäjien teosten esittämiseen, usein tiiviissä yhteistyössä uusien soittotekniikoiden tutkimiseksi.
Syksystä 2016 lähtien Jonas on työskennellyt pianistina ja harjoituspianistina Norrlands operanissa Uumajassa.
* * *
Jonas Olsson studerade hos Hans Pålsson vid Musikhögskolan i Göteborg, där han debuterade 2007 med Göteborgs Symfoniker i Ravels Konsert för vänster hand. Mellan 2007 och 2008 var han stipendiat vid International Ensemble Modern Academy i Frankfurt. Mellan 2011 och 2013 studerade han nutida pianomusik vid Musikhögskolan i Köln hos Pierre-Laurent Aimard.
Jonas Olsson är verksam som solist och kammarmusiker i hela Europa, Asien och Nordamerika. Han har flera gånger uppträtt vid Lucerne Festival, som solist i Répons och Sur Incises av Boulez under ledning av tonsättaren, såväl som Des canyons aux étoiles av Messiaen. Vidare kan nämnas en uppmärksammad serie konserter med Boulez samtliga pianosonater på KLANG-festivalen 2015 i Köpenhamn och en porträttkonsert med pianoverk av Rebecca Saunders på Aldeburgh-festivalen 2016.
Jonas repertoar omfattar de viktigaste soloverken av tonsättare som Boulez, Stockhausen, Messiaen, Berio, Nono, Ligeti, Carter, Lachenmann, Ferneyhough och Sciarrino. Minst lika viktigt är hans engagemang för en yngre generation av tonsättare, ofta i nära samarbete om utforskande av nya speltekniker.
Sedan hösten 2016 är Jonas anställd som pianist och repetitör på Norrlandsoperan i Umeå.