Kulttuurikomppania Eloa tuo syksyyn musiikillisen tutkielman vallasta ja vapaudesta konserttikokonaisuudessa "Ihmispaperinukke". Konsertti koostuu kahdesta ohjelmasta, joista ensimmäinen käsittelee vallan ja kontrollin teemoja klassisen lied-musiikin kautta, ja toisessa huilu-altto-harpputrio esittelee naisten sävellyksiä keskiajalta nykypäivään.
ENSIMMÄINEN PUOLISKO
Esiintyjät:
Sam Taskinen, bassobaritoni
Elenora Pertz, piano
Ihmispaperinukke on musiikillinen tutkielma siitä, miten klassisen musiikin piirissä on käsitelty tilanteita, joissa ihmisellä ei syystä tai toisesta ole sananvaltaa omaan tilanteeseensa. Samalla näyttämöllisesti fokuksessa on aiheen naisnäkökulma; emme edelleenkään ole pisteessä, jossa naisilla olisi täysi valta omiin vartaloihinsa. Tätä fyysisesti symboloi konsertin osallistava osuus: laulaja on ikäänkuin paperinukke, jota yleisö saa pukea halunsa mukaan pitkin konserttia. Tavoitteena on herätellä yleisössä kysymyksiä vallasta asettamalla koko yleisön erittäin konkreettiseen valta-asemaan suhteessa esiintyjiin.
Musiikillisesti konsertissa kuullaan niin liedmusiikin suurimpia hittejä kuin harvinaisempiakin helmiä 1800-luvulta 2000-luvulle. Kaikkia tekstejä yhdistää teemana ihmisen ulkopuolisista voimista johtuva kyvyttömyys tehdä tilanteelleen mitään. Meille muusikkoina on ollut äärettömän kiinnostavaa, kuinka erilaisia sävelmaailmoja on luotu tekstien samankaltaisuudesta huolimatta. Samalla tekstin kertojina on aivan kaikkea kuninkaallisista juuriltaan revittyihin huonekasveihin.
Ohjelma:
Schubert: Heidenröslein, op. 3
Nadia Boulanger: J'ai frappé
Ivor Gurney: Sleep, Five Elizabethan Songs
Gabriel Fauré: Spleen, Op. 51
Toivo Kuula: Sinipiika, Op. 23
Hugo Wolf: Wie viele Zeit verlor ich, dich zu lieben (Italienischer Liederbuch) Richard Strauss: Geduld, op. 10
Libby Larsen: Katherine of Aragon (Try Me, Good King)
Robert Schumann: An die Königin Elisabeth & Abschied von der Welt, op. 135 Richard Wagner: Im Treibhaus, Wesendonck WWV 91
TOINEN PUOLISKO
Esiintyjät:
Aapo Järvinen, huilu
Vuokko Lahtinen, alttoviulu
Hilda Kunnola, harppu
Huilu-altto-harpputrio esittelee legendaaristen naisten kädenjälkeä keskiajasta nykypäivään. Tieteilijä, kirjailija, säveltäjä ja ympäristönsuojelija Hildegard von Bingeniläinen kohtaa harpisti Hilda Kunnolan, jonka suonissa virtaa paitsi säveltäjän, myös lappilaisen shamaanin veri. Sävellyksessään "Lähteeseen unohtunut laulu" hän ammentaa inspiraatiota ajatuksesta näkymättömän kanssa käydyistä keskusteluista, luoden äänimaailman, joka voi kuljettaa kuulijan syvälle ihmismielen kerroksiin. Ikoninen Sofia Gubaidulina syntyi Tatarstanissa 1931, oli suosittu Moskovan underground-piireissä, muutti sittemmin Hampuriin ja perusti kansanmusiikkiyhtyeen. Hänen teoksensa Ilon ja Surun Puutarha, sisältää geometrisiä uskonsymboleja, sekä kysymyksen siitä, milloin tämä kaikki todella päättyy? 1900-luvun alun Lontoon alttoviuluvirtuoosi, sekä ensimmäinen naispuolinen orkesterimuusikko Rebecca Clarke muutti sittemmin Yhdysvaltoihin ja sävelsi salanimellä. Hänen teoksensa Morpheus loihtii esiin voittamattoman unen jumalattaren.
Ohjelma:
Hildegard von Bingen: Ave Generosa: feminiinin voiman ylistys
Hilda Kunnola: Huldra
Sofia Gubaidulina: Ilon ja Surun Puutarha
Rebecca Clarke: Morpheus
****************************************************************
Konsertin kesto on noin 120min sisältäen väliajan
Liput 15/10€ Eloan verkkokaupasta ja ovelta tuntia ennen konserttia
Lämpimästi tervetuloa konserttiin!
Maalaus: Sam Taskinen
Kulttuurikomppania Eloa brings a musical exploration of power and freedom to the autumn season with the concert performance "The Human Paper Doll." The concert consists of two programs, the first focusing on themes of power and control through classical lied music, while the second features a flute-viola-harp trio presenting compositions by women from the Middle Ages to the present day.
FIRST HALF
Performers:
Sam Taskinen, bass-baritone
Elenora Pertz, piano
"The Human Paper Doll" is a musical exploration of how classical music has dealt with situations where a person, for one reason or another, has no control over their own fate. The piece also highlights the perspective of women; we are still not at a point where women have full control over their own bodies. This is physically symbolized by the interactive aspect of the concert: the singer is like a paper doll that the audience can dress as they wish throughout the performance. The goal is to provoke questions about power by placing the audience in a very concrete position of authority over the performers.
Musically, the concert features both some of the greatest hits of lied music and more rare gems from the 19th to the 21st century. The texts all share the theme of a person's inability to change their situation due to external forces. As musicians, we found it fascinating how varied the musical worlds are despite the similarity in the texts. The narrators of these texts range from royalty to houseplants torn from their roots.
Program:
Schubert: Heidenröslein, op. 3
Nadia Boulanger: J’ai frappé
Ivor Gurney: Sleep, Five Elizabethan Songs
Gabriel Fauré: Spleen, Op. 51
Toivo Kuula: Sinipiika, Op. 23
Hugo Wolf: Wie viele Zeit verlor ich, dich zu lieben (Italienischer Liederbuch)
Richard Strauss: Geduld, op. 10
Libby Larsen: Katherine of Aragon (Try Me, Good King)
Robert Schumann: An die Königin Elisabeth & Abschied von der Welt, op. 135
Richard Wagner: Im Treibhaus, Wesendonck WWV 91
SECOND HALF
Performers:
Aapo Järvinen, flute
Vuokko Lahtinen, viola
Hilda Kunnola, harp
The flute-viola-harp trio showcases the legacy of legendary women from the Middle Ages to the present day. Scientist, writer, composer, and environmentalist Hildegard von Bingen meets harpist Hilda Kunnola, whose veins carry not only the blood of a composer but also that of a Lappish shaman. In her composition "The Song Forgotten at the Spring," Kunnola draws inspiration from the idea of a conversation with the invisible, creating a soundscape that can transport the listener deep into the layers of the human mind.
The iconic Sofia Gubaidulina, born in Tatarstan in 1931, was popular in Moscow's underground circles before moving to Hamburg, where she founded a folk music ensemble. Her work, "The Garden of Joy and Sorrow," contains geometric religious symbols and poses the question of when this all truly ends.
Rebecca Clarke, a viola virtuoso from early 20th-century London and the first female orchestral musician, later moved to the United States and composed under a pseudonym. Her piece, "Morpheus," conjures the invincible goddess of sleep.
The concert lasts approximately 120 minutes, including an intermission.
Tickets: 15/10€ available online from Eloa’s webshop or at the door one hour before the concert.
The concert will take place at Hietsun Paviljonki, Hiekkarannantie 9, Helsinki, 00100
Warmly welcome to the concert!